lördag 6 december 2008

LTU får ny rektor till våren

LULEÅ

Luleå tekniska universitet får ny rektor den 1 mars 2009, det har regeringen bestämt. Pia Sandvik Wiklund som är den nuvarande rektorn har utsetts till länsråd vid länsstyrelsen i Jämtlands län.


Pia Sandvik Wiklund har i tre års tid varit rektor för Luleå tekniska universitet. Men lämnar nu den 1 mars 2009 sin tjänst för att bli länsråd vid länsstyrelsen i Jämtlands län. Detta bestämdes på torsdagen den 4:e december av regeringen.


- Jag kunde bara inte tacka nej, säger Pia Sandvik Wiklund om den nya utnämningen.

- Jag har trivts väldigt bra på LTU, beslutet handlar i stället om det faktum att jag har två tonårsdöttrar och att det känns angeläget att kunna tillbringa mer tid hemma med dem de år som är kvar tills de flyttar hemifrån. LTU står och faller verkligen inte med mig, säger Pia Sandvik Wiklund.


Pia Sandvik Wiklund har under de tre år hon arbetat på Luleå tekniska universitet pendlat mellan arbetet i Luleå och familjen i Jämtland på Frösön i Östersund.


- Och jag tänker verkligen inte börja avveckla mig själv redan nu, säger Pia Sandvik Wiklund. För tillfället arbetar hon med följdeffekterna av de för personalen tidvis tuffa besparingar universitetet tvingats till de senaste åren.


Det är ännu oklart om vem som kommer att efterträda Pia Sandvik Wiklund men regeringen kommer att välja en ny person efter förslag av universitetsstyrelsen. Som rektor är man den främste företrädaren och ledaren för universitetet. Och det ligger som uppgift för rektorn som myndighetschef att verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt.


Universitetsstyrelsens ordförande i Luleå, Anders Sundström, beklagar beslutet men önskar samtidigt Pia Sandvik Wiklund lycka till.
Sara Lindelöv

1 kommentar:

Anonym sa...

bra grej som också uppmärksammats en del. Fin artikel, har du pratat med Pia Sandvik Wiklund och Anders Sundström själv?

/p