måndag 8 december 2008

Biblioteket har en given plats i centrum

Hösten 2006 föreslog Hans Hansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen, att Piteå stadsbibliotek skulle flyttas till stadens centrala del. Nu, efter cirka två år så motionerade Brith Fäldt, vänsterpartiet, i samma ärende. Hon ansåg att ett bibliotek närmare centrum skulle ge en bättre balans och ville skapa ett kulturcenter med en kombination av bibliotek och konsthall. Lage Hortlund, moderaterna, resonerade på liknande sätt. Däremot Peter Roslund, socialdemokraterna, var inte så förtjust i tanken och menade att biblioteket redan tillhör centrala Piteå.

I kommunfullmäktige den 17 november klubbades förslaget ner. Detta berodde mestadels på de höga kostnader, som beräknades ligga runt femtio miljoner kronor för en förflyttning. En motsägelse till detta var att besöksantalet skulle öka med 500 procent.

Yvonne Jonsson, bibliotekarie på Piteå stadsbibliotek anser att kommunfullmäktige har gjort ett misstag som inte röstade ja till förslaget.
- Jag kan tala för alla som jobbar här på biblioteket när jag säger att vi absolut borde flyttas in till stan. Vi vill komma närmare punkten där allmänheten rör sig, för att bland annat öka spontanbesökarna. Vi får ofta klagomål från besökare att det är för krångligt att ta sig hit, vilket vi fullkomligt håller med om.

De anställda på biblioteket ska fortsätta driva frågan tillsammans med kultur- och fritidsnämnden, tills förslaget går igenom.
- Vi är medvetna om att det kostar mycket att flytta biblioteket, men vi anser att vi kommer gå i vinst så pass mycket efter förflyttningen så att det kan jämna ut sig.

Jag håller med Yvonne Jonsson och ställer mig positiv till en förflyttning av biblioteket. Ett bibliotek ska vara lättillgängligt för allmänheten och bör därför vara placerad i den centrala delen av staden. Där biblioteket står nu nås det inte lika lätt av spontanbesökarna. Du måste veta var det ligger, för att kunna ta dig dit.
För att skapa en träffpunkt inne i stadskärnan skulle man kunna kombinera biblioteket med ett trivsamt kafé. Jag tror att alla skulle ta nytta av detta och jag vet att jag själv oftare skulle ta mig dit.
Lisa Grip

Inga kommentarer: