tisdag 6 januari 2009

Bye Bye Piteå

Nästa vecka flyttar jag och lämnar Piteå. Jag vill därför ägna detta inlägg åt allt härligt som finns i denna stad.

- Det är för kallt, det är för mörkt, det luktar äckligt och det finns ingenting att göra!

Dessa ord behöver man aldrig dra ur en student i Piteå. Jag har själv uttalat dem många gånger. Nu ska jag istället visa på delar som jag tycker är värda en utmärkelse i Piteå stad.

Först och främst tycker jag att det finns ett skönt lugn och en rogivande tystnad över Piteå. Jag känner mig trygg och säker när jag promenerar på gatorna, vilket ger ett enormt stort plus till staden.

Att stadskärnan är omslutet av havet ger för mig en öppen och fri känsla. Piteå skärgård fascinerar mig med dess 550 öar och 530 kilometer havsstränder. Skärgården är omtyckt och alla verkar vilja hjälpa kommunen som kämpar för att behålla och bevara skärgården så vacker och naturlig som möjligt. Kommunfullmäktige antog nyligen en ny översiktsplan för Piteå skärgård, om bevaring och utveckling. Detta känns tillfredsställande.

Missa för allt i världen inte en gratis måltid palt på Piteås gågata. En gång per år hålls en kulinarisk fest för Pitebor och besökande paltälskare direkt på gågatan. Kommunen och handlarna bjuder då på cirka 5000 paltar med sylt, smör och mjölk. Närvarar ni på partyt så bör ni även känna till dessa uttryck:

Paltkoma = Den dåsighet och matthet som drabbar den proppmätte efter en stadig måltid bestående av ett stort antal pitepaltar.

Paltschwiimen = Det tillstånd av andligt välbefinnande och kroppslig utmattning som inträder strax efter intagandet av en större måltid bestående av pitepalt.

Med detta vill jag säga tack och hej till Piteå!

Lisa Grip

Inga kommentarer: